پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

بررسی فجایع طبیعی حاصل از گرمایش جهانی در سال 2010

natural-disasters-list
در این بخش می خواهیم به بررسی فجایع طبیعی زیادی که در سال ۲۰۱۰ که بشریت و سیاره را تحت تأثیر قرار داد، بپردازیم. زمین ما به خاطر گرمایش جهانی ناشی از فعالیت های انسانی از تب شدیدی در رنج است. در سال ۲۰۱۰، مقدار دمای متوسط جهان همچون سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۵ گرمترین در طول تاریخ بود.

 رویدادهای شدید طبیعی همچون زلزله ها، آتشفشان ها، سیلاب ها، زمین لغزه ها، گرمای غیر عادی، خشکسالی و سرمای شدید، کثرت و شدت بیشتری یافتند. در سال ۲۰۱۰، در مجموع۹۵۰ فاجعه طبیعی روی داد که بسیاری از آنها با پیامدهای ویرانگر همراه بود.

 به گفته "مونیخ ری" یکی از بزرگترین شرکت های بیمه در جهان، فجایع طبیعی سال ۲۰۱۰ جان حداقل ۲۹۵ هزار نفر را گرفت و بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار خسارت وارد آورد. این آمار از سال ۲۰۰۹ که در آن میزان تلفات، ۱۱ هزار نفر و خسارت، ۶۰ میلیارد دلار بود، و مقدار متوسط اینها در ۳۰ سال، ۶۶ هزار مرگ و 95 میلیارد دلار خسارت نیز بیشتر بود.

زمین لرزه

earthquake


با گرم شدن سیاره، صفحات یخی سراسر جهان با سرعت هراس آوری در حال آب شدن هستند. "پاتریک وو" ژئوفیزیکدان در دانشگاه کالگری،کانادا چنین می گوید: "فشار صفحات یخی سبب مهار زمین لرزه می شود، لذا کاهش این فشار دردسر به بار می آورد."

 

و "بیل مک گایر"، پروفسور پیشامدهای جغرافیایی در دانشگاه و کالج لندن در انگلستان می گوید:

"جای شگفتی نیست که افزایش یا کاهش بار بر پوسته زمین در اثر یخ یا آب می تواند بر فعالیت های زمین لرزه ای یا آتشفشانی و حتی زمین لغزه تأثیر بگذارد."

 haiti-quakeزلزله های گسترده سال ۲۰۱۰ سبب وقوع تلفات در هائیتی، شیلی، چین و دیگر کشورها شد. ویرانگر ترین رویدادها زلزله هائیتی بود که در ۱۲ ژانویه، در شهر پورت اوپرنس روی داد و رقم سرسام آوری تلفات به بار آورد: ۲۲۲۵۷۰ نفر.

زلزله هائیتی از نظر میزان تلفات، در طول صد سال گذشته پس از زلزله سال ۱۹۷۶ در تانگشان، چین قرار دارد. مرکز آن در ۱۷ کیلومتری پورت اوپرنس بود و میزان ویرانی در شهر غیرقابل باور است.

تخمین زده می شود که۴۶% از تقریباً ۱۰ میلیون نفر جمعیت هائیتی زیر 18 سال هستند. احتیاجات ویژه ی کودکان برای غذا، سرپناه و ایمنی باید در هر اقدام کمکی در نظر گرفته شود.

قطع گسترده برق پس از زلزله شهر را در تاریکی شب فرو برده است. درحالیکه مصدومین زیادی بیمارستانها را پر کرده اند و دیگر نجات یافتگان با نومیدی برای یافتن خویشاوندان گم شده خود و همچنین نیازمندیهای اولیه ای همچون آب و غذا در تلاش هستند، نگرانی ها افزایش یافته اند.
 
chile-earthquake-radius

در ماه فوریه، زلزله ای ۸٫۸  ریشتری،۵۰۰ برابر قویتر از زلزله هائیتی، ساحل منطقه مولی در شیلی را لرزاند  و سبب ایجاد سونامی شد،۵۲۰ نفر را کشت، به ۳۷۰ هزار خانه آسیب زد و یک خاموشی کلی در کشور ایجاد کرد که % ۹۳ از مردم را تحت تأثیر قرار داد.

شدت دراینجا ۸٫۲ ریشتر بود، همراه با یک موج سونامی با ارتفاع ۲ متر که در امتداد ساحل جریان یافت، و ۱۶۸ خانه وییلایی  تابستانی را نابود کرد که در آنجا پنج نفرغرق شدند. در داخل شهر ۱۷۰۰ خانه خسارت دیدند که از آنها۱۵۰ خانه کاملا نابود شدند و پنج ساختمان بلند فرو ریختند. پلها نیز فرو ریختند، در حالیکه آب و برق بطور کل قطع شده بود.

در جزیره "اورگو" تعداد زیادی ناپدید شدند. میشد فریاد مردم را حس کرد.






آتشفشان
imagesCA1RBY56
گرمایش جهانی همچنین شامل فوران آتشفشان هایی مثل  Eyjafjallajökullدر ایسلند شد، زیرا افزایش دمای زمین باعث کاهش یخ ها می شود و این به کاهش فشار بر صخره های داغ زیر سطح زمین می انجامد.

در ۱۴ آوریل ۲۰۱۰ فوران این آتشفشان خاکسترهایی را به هوا فرستاد و سبب ایجاد کاهش حمل و نقل هوایی در اروپا شد. اکثر یخچال های طبیعی و کلاهک های یخی ایسلند که % ۱۱٫۱ از کل آن را تشکیل می دهند، روی آتشفشان ها قرار دارند. لذا باریک تر شدن و ذوب یخ ها، به زودی آتشفشان های خفته دیگر در منطقه را فعال می سازد.

پس این تقریبا قطعی است، خطر بزرگ زمانی است که این اتفاق در زیر یک یخچال بزرگ مانند واتناجوکول یا قطعه یخ گرینلند رخ دهد که آن واقعا ذوب شود.

هنگامیکه یخ ذوب شود، فوران آتشفشان بیشتر تکرار می شود. پس خطر واقعی یک رویداد غیر قابل کنترل و نقطه بحرانی ای که بصورت مسری تکرار شود وجود دارد و این می تواند به ذوب شدن همراه با گرمایش جهانی اضافه شود، که قطعه یخ را بی ثبات کند، سپس این یخ خواهد لغزید چنانکه اقوام بومی گفته بودند که این اتفاق خواهد افتاد.

سیلاب

pakistan-flood-disaster-relief

اطلاعات اولیه از سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سیلاب ها از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۰ سبب ۶۳۰۰ تلفات در ۵۹ کشور شده اند. سیلاب های پاکستان ویرانگرترین بود و خسارات بی سابقه ای به کشور وارد آورد.

بیش از ۲۰ میلیون نفر تحت تأثیر قرار گرفتند،حدود ۲ هزار مرگ روی داد و ۳ هزار نفر زخمی شدند و بیش از ۱٫۹ میلیون خانه آسیب دیدند یا ویران شدند. هزینه های اقتصادی سیلابها۹٫۵ میلیارد دلار برآورد شد.

دانشمندان می گویند که باران های موسمی که به خاطر تغییرات اقلیمی شدت یافته اند، عامل اصلی این فجایع هستند. دمای بالا در اقیانوس اطلس و آغاز سریع اثر "لا نینا" که سبب کاهش دما در مرکز پسیفیک می شود، شرایط لازم برای بارندگی های شدید در پاکستان را فراهم آورد. سیلاب در ساعت ۳ صبح روی داد. ما تنها توانستیم خود را نجات دهیم. اکثر چیزهای ما به زیر آوار رفت و خانه ما ویران شد.

تعداد افرادی که سرپناهی برایشان تامین شده است بین ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون نفر است. حمایتی که می رسد به حدود۲٫۵ میلیون نفر دیگر سرپناه خواهد داد. پس تمام آنها را اگر با هم حساب کنیم ۴ میلیون نفر دیگر نیاز به سرپناه دارند. نیاز تقریبی حدوداً ۸ میلیون نفر است. همچنان کمبود برای سرپناه مشاهده می شود.

سال گذشته در چین، سیلاب ها و زمین لغزه ها بیش از ۳۱۰۰ نفر را کشت و بیش از هزار نفر را مفقود کرد. در ماه اوت، گل لغزه های مهلک و ناشی از باران های سیلابی در شمال  غربی استان گانسو، بخش "ژوکو" را تحت تأثیر قرار داد و زندگی بیش از ۱۴۰۰ نفر از ساکنین آنجا را گرفت.

 

گرمای غیر عادی و حریق ها


همچنین در سال ۲۰۱۰، به خاطر شدت یافتن گرمایش جهانی، گرمای بی سابقه وافزایش دما روی داد. ۱۸ کشور از جمله روسیه، اوکراین، فنلاند، پاکستان، عراق، عربستان سعودی، کلمبیا، بولیوی و سودان، رکوردهایی برای گرمترین روز تاریخ ثبت کردند. در ۲۷ سپتامبر، لس آنجلس، ک
 الیفرنیا، آمریکا گرمای بی سابقه ۴۵ درجه ی سانتیگراد را ثبت کرد.

heat-wave


در روز ۲۶ مه، دمای شهر موهنجودارو، پاکستان به ۵۳٫۵ درجه سانتیگراد رسید. اقلیم شناس مشهور آمریکایی، کوین ترنبرت، نویسنده اصلی گزارش برآورد چهارم از هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل، میگوید: "این رویدادهای اقلیمی در صورت عدم وجود گرمایش جهانی، روی نمی دادند." بعلاوه، از ژوئن تا سپتامبر یک گرمای غیر عادی در مرکز روسیه، منطقه ولگا، جنوب کوه های اورال و سیبری به وقوع پیوست.

در حالیکه دمای هوا اغلب به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسید، حداقل ۵۶ هزار نفر به خاطر گرمای زیاد و هوای بسیار آلوده از چند صد حریق جان خود را از دست دادند.

دانشمندان بر این باورند که"رویدادهای انسداد آور" بر بادهای پر سرعت در سطح جهان تأثیر دارند و این، عامل اصلی فجایع است. این بادها که در ارتفاع زیاد روی می دهند، معمولاً از غرب به شرق در حرکتند، اما این بار به طور غیر منتظره به خاطر امواج "راسبی" یا امواج متغیر درون بادها تغییر جهت دادند. حریق های ماه اوت در شمال پرتغال، حدود ۷۰ هزار هکتار از پارک های ملی و مناطق حفاظت شده را تحت تأثیر قرار داد. این شرایط که سبب وقوع۲۹ حریق جداگانه در کشور شد، در ماه ژوئیه، هفته ها گرمای شدید به دنبال داشت و این ماه در تاریخ پرتغال در ۸۰ سال اخیر گرمترین ماه بود.

خشکسالی

Drought

به خاطر خشکسالی شدید در سال ۲۰۱۰، روسیه نیز از کاهش محصول که در ۱۳۰ سال اخیر بی سابقه بود، رنج کشید. ۱۰ میلیون هکتار، یا % ۲۵ از زمین های زراعی کشور که قبلاً زیر کشت غلات بود به خاطر کمبود آب و حریق های بسیار از بین رفت.

"سانگ لیانچون" رئیس مرکز ملی اقلیم شناسی در چین، در مورد فجایع طبیعی در چین در سال  ۲۰۱۰ گزارش داد که منطقه خودمختار گوانگزی ژوانگ چین، استان های سیچوان، گویژو و یونان در جنوب غربی چین، و شهرک چانگ کینگ، بدترین خشکسالی در ۱۰۰ سال اخیر را تجربه کردند.


سرما

ice_storm


در سال ۲۰۱۰، سرمای شدید و طوفان های برفی در آسیا، شمال اروپا، شمال آمریکا و جنوب آمریکا روی داد. در نیمکره شمالی، گرمای غیر معمول در قطب سبب ایجاد بادهای بسیار سرد و برف سنگین در شرق اروسیا و شمال آمریکا شد، اروسیا و شمال آمریکا شد، و به سرما شدت بخشید.

در پکن، چین، در ماه ژانویه،۳۳ سانتی متر برف بارید و سبب ایجاد ترافیک هوایی شد و لندن، انگلستان، سرمای شدیدی را تجربه کرد و در ماه دسامبر،۲۵ سانتی متر برف بارید. این ماه همچنین در ۱۰۰ سال اخیر، سردترین ماه بود.

صدها هزار نفر از مردم مغولستان، تحت تأثیر سرمای شدید و بوران قرار گرفتند و دمای هوا در اوایل ماه ژانویه به منهای ۴۰ درجه سانتیگراد یا حتی کمتر رسید. در همین زمان یک موج هوای سرد جنوب نپال را هدف قرار داد و سبب مرگ سالمندان و کودکان شد.

در پرو، هوای سرد غیرعادی از ماه اوت حدود نیمی از کشور را تحت تاثیر قرار داد و حداقل جان ۲۵۰ کودک زیر پنج سال را گرفت و همچنین دیگر گروههای آسیب پذیر مانند سالخوردگان و مادران باردار را تحت تاثیر قرار داد.

این دماهای پایین به زیر ۱۰ درجه رسیده اند، گاهی به ۱۵ درجه زیر صفر می رسند. این دماهای پایین پیامدهای وخیمی برای کودکان و سالخوردگان به بار آورده اند.

226_lg
گرمایش سیاره بیشتر تحت تأثیر صنایع دامداری است.
گزارش سال ۲۰۰۹ "دامداری و تغییرات اقلیمی" که در مجله "دیده بان جهان" به چاپ رسید، برآورد کرد که بیش از% ۵۱ از آلاینده های گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسان در جهان از تولید و مصرف محصولات حیوانی ناشی می گردد.

ما به عنوان یک فرد چطور می توانیم از عهده تغییرات اقلیمی برآییم، و فجایع طبیعی ای که در اطراف مان روی می دهد را کاهش دهیم؟

سریعترین و مؤثرترین راه این است که مصرف محصولات حیوانی را متوقف نماییم و از رژیم گیاهی ارگانیگ زیست سازگار پیروی نماییم.

kid-vegetarian

با پیروی جهانیان از روش زندگی وگان، انتشار گازهای گلخانه ای به حداقل میزان ممکن می رسد، هوا خنک می شود و پایداری اقلیمی به سیاره باز می گرد.


http://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_906_en.html

http://www.munichre.com/en/media_relations/press_releases/2011/2011_01_03_press_release_en.pdf.

http://www.munichre.com/en/media_relations/press_releases/2011/2011_01_03_press_release_en.pd

http://www.ibtimes.com/articles/20100227/chiles-quake-500-times-stronger-than-haitis-scientist.htm

http://www.munichre.com/en/media_relations/press_releases/2011/2011_01_03_press_release_en.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_eruptions_of_Eyjafjallaj%C3%B6kull

 http://www.cred.be/

http://www.msnbc.msn.com/id/40739667/ns/us_news-2010_year_in_review/

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Zhouqu_mudslides

http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=1659 http://climateprogress.org/2010/10/18/noaa-2010-hottest-year-on-record-zambia-national-all-time-record/

[1] http://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/2010/13

http://www.munichre.com/en/media_relations/press_releases/2011/2011_01_03_press_release_en.pdf

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1302225/Blocked-jetstream-blame-freak-weather-Russia-Pakistan.html#ixzz1BwROqseR


مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش