پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

اکولوژی (Ecology )

اکولوژی :

این واژه در زبان فارسی به معانی بوم شناسی ، پیرامون شناسی ، اکولوژی ، شناخت محیط زیست و محیط زیستی به کار رفته است .

تعریف اکولوژی :

در زمینه علوم زیستی و به ویژه در کشاورزی در پاسخ به این سوال که اکولوژی چیست ؟ می توان گفت : علمی است که به بررسی روابط متقابل محیط و موجودات زنده ساکن در آن محیط  می پردازد و یک شناخت کلی از تاثیراتی که موجودات بر روی محیط دارند و همچنین تاثیراتی که محیط بر موجودات تحت پوشش خود می گذارد به انسان می دهد .

در این علم به روابط بین موجوداتی که در یک محیط با هم زندگی می کنند و نوع و چگونگی تقابلشان با یکدیگر نیز توجه بسیار می شود .

گستره اکولوژی :

در این علم محیط هایی که با هم تفاوت های کلی ای دارند و موجودات زنده موجود در آنها و مجموعه اکوسیستم آنها با هم متفاوت است به صورت جداگانه تقسیم و مورد بررسی قرار می گیرند ، که بر این اساس می توان به موارد زیر به عنوان نمونه هایی از این شاخه ها اشاره کرد :

ـ اکولوژی دریا

ـ اکولوژی بیابان

ـ اکولوژی جنگل

و غیره .

در اکولوژی  به چرخه های حیاتی به عنوان یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در نوع روابط بین اعضای یک اکوسیستم توجه خاصی باید کرد . بر اساس این چرخه ها می توانیم چگونگی تاثیر یک موجود بر موجود دیگر ( در نقش شکار یا شکار گر ) و همین طور همزیستی های بین آنها و همچنین تاثیر سایر اجزای یک اکوسیستم بر روی یکدیگر را دریابیم .

توجه به اطلاعات آماری در مورد جمعیت های جانوری موجود در اکوسیستم ها در زمان های گوناگون و همچنین چگونگی و کیفیت مهاجرت ها از اکوسیستمی به اکوسیستم دیگر و بسیاری اطلاعات دیگر درباره کنش و واکنش های بین عوامل تعیین کننده در اکوسیستم می تواند به شناخت اکولوژی و انجام و پیشبرد  تحقیقات اکولوژیک کمک فراوانی کند .

مطالب فوق را می توان به عنوان مقدمه ای بسیار جزئی برای آشنایی با علم اکولوژی مورد توجه قرار داد ، برای آشنایی بیشتر و آموختن این علم یک فعال در زمینه کشاورزی باید با تک تک موارد مرتبط با این علم آشنایی کامل پیدا کند و با شناخت تمام عوامل دخیل و آنالیز اطلاعات موجود در این علم بتواند در زمینه اکولوژی به جایگاهی دست یابد . 

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

سلام من برای پایان نامه ام نیاز به نقشه توپوگرافی، ژئومورفولوژی، زمین شناسی لار(واقع در استان فارس) دارم اما این نقشه ها بر روی سایت نیست اگر لطف کنید برایم ایمیل نمایید بسیار ممنون می شوم
ayatolahi.mansurh@gmail.com

پاسخ : باسلام
فعلا نقشه های قرار داده شده موجود هست.
اگر تهیه نمودیم انشاالله برایتان ارسال میکنیم
پاسخ : از لینک زیر میتوانید شما کلی از توپوگرافی محل مورد نظرتان داشته باشید

http://www.synopticclimate.ir/page/topo-map


کد امنیتی رفرش