پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

مدل srm چیست؟

در اینجا لازم است کمی از تاریخچه مدل srm صحبت شود.این مدل در آغاز توسط Jaroslav Martinec که در آن زمان در موسسه تحقیقات بهمن و برف داووس سوئیس بوده طرح ریزی شده است.این مدل جهت اندازه گیری روان آب ناشی از ذوب برف ها می باشد.این مدل از سال 1975 با همکاری Al Rango  و Michael Baumgartner توسعه قابل توجهی یافته است.این مدل چندین بار در پرتو تجربیات عملیاتی اصلاح شده و توسعه یافته است.


نسخه فعلی که نسخه 3.2 آن میاشد توسط Martinec و همکاران شرح داده شده است. SRM به طور خاص جهت پیشبینی روان آب ناشی از ذوب برف طراحی شده است.برخلاف مدلهای HBVو مدلهای هیدرولوژیکی همه منظوره ، فقط جهت یک روال ذوب برف است.این مدل جهت مدل سازی ذوب برف در زمین های کوهستانی ، و به تازگی نیز جهت  تغییرات آب و هوا یی مورد استفاده قرار می گیرد. مارتین و همکاران برنامه های کاربردی خود را در 60حوطه و در 19 کشور  در عرض های جغرافیایی 32-60 ° N و 33-54 ° S و با اندازه حوضه از <1 تا 120000  km2 انجام داده اند. بسیاری از این حوضه ها شامل یخچال های طبیعی بوده اما به طور کلی مساحت اندک از حوزه را اشغال میکرده اند.

ساختار اساسی SRM به صورت شماتیک در شکل 1 در زیر نشان داده شده است:


یک حوزه به مناطق ارتفاعی تقسیم می شود.معمولا در هر حوزه 3 یا 4 زون مورد استفاده قرار می گیرد. که بیشتر برجستگی های حوزه مد نظر است  ((e.g. Kumar et al. 1991. هیچ قانونی  برای زیر حوضه و یا انواع پوشش زمین وجود دارد.

روان آب از تمام زونهای ارتفاعی قبل از مسیریابی به یکدیگر اضافه می شوند . به طوری که نقطه محل در حساب مدل گرفته نمی شود.و یک زمان مورد استفاده است.در هر منطقه ، ذوب برف از میزان دمای هوا پیشبینی می شود .و هر بارشی که اضافه میشود به آن ، همچنین مجموع بارش های جدید از طریق مخازن منفردشان مسیر یابی می شود.

نسخه اصلی از مدل را می توان با یک معادله نشان داد:

Original SRM formula: Qn+1 = kQn + (1-k) SUM ( aiTiAi + Pi)


اندازه میزان بارش به قیاس Ti از درجه حرارت در ایستگاه پایه: یکی از پارامتر های دیگر ، در معادله بالا استفاده می شود. نسخه فعلی SRM بسیار روان است و شامل پارامتر های اضافی است در حالی که ساختار اصلی ان بدون تغییر بوده است. این را می توان به عنوان (معادله 2) نشان داد:

Current SRM formula: Qn+1 = kn+1Qn + (1-kn+1)S(cSnaiTiAi + cRnPi)



مقداری اطلاعات در زمینه مدل SRMبرای دوستان عزیز  جهت آشنایی مقدماتی قرار داده شد اما برای تکمیل و افزایش اطلاعات  شما میتوانید به سایت زیر مراجعه نمایید...

http://www.macaulay.ac.uk/hydalp/private/demonstrator_v2.0/models/srm.html

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

خیلی ممنونم

پاسخ : خواهش میکنم

دوستان عزیز برای تکمیل اطلاعات میتونن مطالب خودشون رو برای ما ارسال کنند یا در بخش انجمن قرار دهند..

پاسخ : مقالات مفید:
www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/4002113902307.pdf

و

http://www.wwjournal.ir/article_2487_375.html


کد امنیتی رفرش