پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

کاربردهای رادار هواشناسی

1-            امنيت ترافيك هوايي

با توجه به اينكه رادار هواشناسي مي تواند پديده هاي جوي را در سطوح فوقاني با دقتي بالا كشف و رديابي كند، اين امكان را فراهم مي آورد تا خلبان پيش از ورود هواپيما به منطقه اي كه شرايط نامناسب جوي دارد از موضوع آگاهي پيدا كند و تصميمات لازم را اتخاذ نمايد. اندازه گيري و كشف توربولانسها و چينش باد از ويژگي هاي مهم رادار هواشناسي است.

 2-                 آبشناسي

رادار هواشناسي امكان پيش بيني هاي كوتاه مدت و دقيق از ميزان بارندگي را فراهم مي آورد. اين پيش بيني ها مي تواند مبناي خوبي براي مديريت منابع آب از قبيل تنظيم دريچه هاي خروجي آب از سدها براي جلوگيري از سرريز شدن، پاكسازي راه آبها و .... را فراهم آورد. همچنين اين اطلاعات مي تواند براي صدور هشدار نسبت به وقوع سيلاب يا طوفان بكار رود. علاوه براين اطلاعات جمع آوري شده مي تواند براي پيش بيني هاي بلند مدت در مورد ميزان بارندگي و به تبع آن منابع آب بكار رود كه در موارد متعددي چون توليد برق و كشاورزي كاربرد دارد. 

 3-                  كشاورزي

همانطور كه گفته شد رادار هواشناسي امكان پيش بيني هاي كوتاه مدت بارندگي را فراهم مي آورد. اين پيش بيني ها علاوه بر ميزان بارندگي، شدت و نوع آن را نيز شامل مي شود. به اين ترتيب پديده هاي زيانبار براي محصولات كشاورزي از قبيل تگرگ، باران شديد و طوفان قابل پيش بيني خواهد بود. با اندازه گيري و پيش بيني سرعت و جهت باد و ساير عوامل، امكان كمك به تعيين زمان سم پاشي، بذر پاشي و .... وجود خواهد داشت.

 4-                تعدیل آب و هوا

شناسايي و رديابي توده هاي فعال و غير فعال جوي و برآورد نوع فعاليت آنها مي تواند منجر به اتخاذ تصميم درست و به موقع براي باروري ابرها، تبديل تگرگ به باران و ساير روش هاي تعدیل آب و هوا شود.  

  

5-        مديريت راه ها

فراهم آوردن امكان پيش بيني بارش برف و ساير نزولات آسماني و طوفان ها مي تواند عاملي موثر در جلوگيري از حوادث رانندگي ناشي از لغزندگي معابر و سوانح سقوط بهمن باشد.

 

6-        پيش بيني

رادار هواشناسي كاربرد عمده اي در پيش بيني هاي كوتاه مدت و بلند مدت وضع هوا و تحليل و شرايط جوي دارند و وضعيت جوي حاضر را با تصويرهايي گويا و زيبا ارائه مي دهند كه قابل ارائه از طريق رسانه هاي جمعي نظير تلويزيون و اينترنت مي باشد

 

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش