پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

جنگ سردانرژي ومنطقه ازادعسلويه

روسيه قصد داشت با استفاده از موقعيت خود در تأمين کنندگي انرژي اروپا يادآوري کند که غرب نبايد به بهانه دفاع از آزادي و دموکراسي که در حمايت از انقلاب هاي مخملين (مثل انقلاب نارنجي اوکراين ) تعين سياسي پيدا نموده بود ، حريم منافع استراتژيک اش را مورد حمله قرار دهد.
اوکراين و غرب در آن مقطع بحراني در برابر روسيه نرمش نشان دادند اما حالا مي بينيم که در شروع تابستان چني ، رئيس سابق هيئت مديره شرکت بزرگ نفتي و گازي هاليبرتُن ، وزير سابق دفاع جرج بوش پدر و معاون اول جرج بوش پسر رئيس جمهور فعلي ايالات متحده امريکا به شخص پوتين بي مهابا مي تازد چراکه پوتين اکنون سمبل نظامي مي باشد که در روسيه در حال شکل گيري و البته عرض اندام در عرصه جهاني براي بازيابي نقش گذشته خود دربه چالش طلبيدن آمريکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان است .
آمريکا با بودجه نظامي معادل 500 ميليارد دلار در سال (مقايسه کنيد بابودجه چين در امور نظامي که کمتر از 9 ميليارد دلار در سال بوده است ) ، بزرگترين و پررونق ترين اقتصاد دنيا ، سمبل نظام سرمايه داري و داعيه دار رهبري نظام جديد سرمايه داري جهاني و مدعي داشتن تعهد براي گسترش دموکراسي در جهان ، تحمل نمي کند روسيه به عنوان يک قدرت منطقه اي بخواهد در انديشه تأثيرگذاري جهاني خصوصاً در اروپا يعني جايي که با همه ي اختلافاتش با آمريکا ، داراي پيوندهاي تمدني با اوست، باشد.
دموکراسي روسي پوتين بدون شک با دموکراسي ليبرال آمريکايي تفاوت هاي بنيادين دارد ، اما واقعيت اين است که متهم شدن پوتين از طرف چني نئومحافظه کار ربط چنداني به انديشه هاي سياسي و ايدئولوژي هاي حاکميتي ندارد. اين دعوا ، دعواي قدرت ، نفوذ استراتژيک و تأثيرگذاري سياسي در سطح جهاني و البته داشتن سهم بيشتر در اقتصاد جهاني است . مشکل چني با پوتين نه ديکتاتور بودن اش بلکه مزاحمت هاي او و همراهانش در مسير رهبري يک جانبه گرايانه آمريکاست.
روسيه اجازه نمي دهد ترتيبات امنيتي در آسياي ميانه و شرق اروپا مطابق ميل آمريکا باشد ، روسيه نبض تأمين انرژي اروپا را در دست خود دارد و از آن در جهت منافع خود بهره مي برد ، روسيه ي پوتين در مقايسه با روسيه بوريس يلتسين داراي استقلال مشخص تري در برابر غرب و خصوصاً آمريکا است، روسيه ، پوتين را به عنوان يک رهبر پذيرفته و دوست دارد و مي داند که او در حال پي ريزي روسيه اي نوين است ، روسيه در خاورميانه ضرورتاً در جهت منافع غرب حرکت نمي کند و حاضر نيست از اين منطقه نيز خارج شود ، روس ها با حماس بعد از پيروزي در فلسطين ارتباط مؤثري برقرار کردند و در مورد مسئله ايران نيز به راحتي حاضر نيستند طرح آمريکايي ها را بپذيرند زيرا مي دانند که اگر ايران به دست آمريکايي ها بيافتد عمق استراتژيک روسيه به شدت مورد تهديد واقع خواهد شد .
جهت مشاهده کامل این مطلب ابتدا باید عضو شوید
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش