پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

بی‌توجهی به نامه محرمانه گیاهپزشکی/ نحوه مقابله با مگس مدیترانه

معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور بی‌توجهی وزیر وقت بازرگانی به نامه محرمانه این موسسه را مهمترین عامل استقرار آفت مگس مدیترانه در کشور دانست و از مشارکت سازمان انرژی اتمی برای مقابله با این آفت خبر داد.

غلامرضا گل محمدی  در مورد اهم اقدامات این موسسه برای مقابله با آفت مگس میوه مدیترانه اظهارداشت: این آفت چندین بار در ایران مشاهده شد اما جمعیت آن به اندازه ای نبود که به عنوان تهدید جدی به شمار آید.

وی با اشاره به هشدار 5 سال گذشته موسسه گیاهپزشکی به وزارت بازرگانی وقت نسبت به عدم واردات برخی از انواع مرکبات از کشورهایی که این آفت در آنجا استقرار یافته است، یادآور شد: با توجه به خطری که از ناحیه واردات محصولات کشاورزی بویژه مرکبات احساس می شد در سالهای 86 و 87 مسئولان این موسسه اقدام به ارسال نامه ای محرمانه به وزیر بازرگانی وقت نمودند و به وی نسبت به واردات برخی از میوه ها که احتمال داشتن این آفت را داشتند هشدارجدی دادند اما متاسفانه علی رغم همه این هشدارها اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفت و از سال 1387 این آفت درکشور استقرار یافت.

معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور اضافه کرد: موسسه تاکنون بر روی 6 پروژه تحقیقاتی برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه کار کرده است بطوریکه هم اکنون کار تحقیقاتی 4 پروژه به اتمام رسیده و 2 پروژه دیگر در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با مگس مدیترانه تبعات منفی زیادی به همراه دارد و به همین دلیل برای کنترل این آفت از روشهای غیرشیمیایی مانند استفاده از تله ها و ترکیبات جلب کننده استفاده شده است، گفت: براین اساس پروژه های خود را در 2 محوراصلی " بررسی وضعیت بیو اکولوژی آفت و اقدامات لازم برای کنترل آفت " تعریف کرده ایم.

گل محمدی افزود: با توجه به اینکه بیشترین تراکم آفت در ماههای مهر و آبان ومصادف با فصل برداشت مرکبات و تغییر رنگ برخی از مرکبات مانند نارنگی بود که  به همین دلیل معمولا سمپاشی در این مقطع توصیه نمی شود.

وی در ادامه در خصوص پراکنش جغرافیایی این آفت در کشور عنوان کرد: آفت مگس مدیترانه عمدتا در استانهای گرگان، گیلان، مازندران و فارس پراکنده شده است ودر این 4 استان بیشتر ازمرکبات به عنوان میزبان استفاده می کند و در استانهای دیگر به سایردرختان میوه خسارت وارد می کند.

معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشوردرباره میزبانهای عمده این آفت در 2 استان فارس و مازندران عنوان کرد: در بررسی های بعمل آمده بر روی وسعت دامنه میزبانی این آفت در استان فارس مشخص شد که بیشترین خسارت بر روی میوه های "انار، خرمالو، انجیرسیاه، هلو، گوجه سبز، سیب زرد و قرمز پائیزه، نارنگی و نارنج" وارد شده است درحالیکه اثری از این آفت بر روی میوه های " انگور، زردآلو، انجیرسفید و ازگیل" دیده نشده است.

به گفته وی در استان مازندران بیشترین خسارت از این آفت به میوه های " خرمالو، نارنگی های پیش رس ژاپنی، نارنگی انشو و پرتقال تامسون ناقل" وارد شده است.

گل محمدی با اشاره به اینکه در بررسی های بعمل آمده مشخص شد آفت مگس مدیترانه در شرایط آب و هوایی استان فارس و استان مازندران بین 3 تا 5 نسل از خود بجای می گذارد، گفت: همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته 3 عامل "دما، نوع میزبان و طول دوره میوه دهی میزبانان" در نوسانات انبوهی جمعیت و چرخه زیستی آفت نقش مهم و کلیدی دارد.

وی در ادامه درمورد اقدامات این موسسه برای کنترل آفت مگس مدیترانه گفت: استفاده از تله های جکسون به علاوه تری مدلور، مک فیل به علاوه تری مدلور و همچنین استفاده از این دو تله به علاوه سراتراپ برای مدیریت افت توصیه شد.

معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور افزود: همچنین یک پروژه آزمایشگاهی مبنی بر استفاده از روش نرعقیمی توسط سازمان انرژی اتمی در دست اجراست که اگر به نتیجه برسد بصورت مشترک با موسسه برای اجرا در شرایط مزرعه عملیاتی خواهد شد.

به گزارش مهر، مبدا اصلی مگس میوه مدیترانه، آفریقای شرقی است و از سال 1829 میلادی به تدریج به سایرکشورها انتشار یافته است. وجود این آفت نخستین بار در ایران طی سالهای 1337 و 1339 از اهواز و تهران گزارش شد و متعاقبا در استانهای خراسان، یزد، اصفهان، مازندران و گیلان مشاهده گردید و آخرین بار در سال 1362 وجود این آفت از استان مازندران گزارش شده استو از آن تاریخ تا سال 1385 هیچگونه گزارشی مبنی بر حضور آفت وجود ندارد.

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش