پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

توزیع نا مناسب مکانی و زمانی بارش پاییز 97 در مازندران

توزیع نا مناسب مکانی و زمانی بارش پاییز 97 در مازندران

بارش در سال جاری و همچنین سال زراعی جاری از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبوده است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، در سال‌های اخیر به‌دلیل تغییرات اقلیمی شاهد تغییر در نوع و میزان بارش‌ها بودیم به‌طوری‌که بارشی که باید در روزهای متوالی ببارد در یک یا چند شبانه‌روز و در برخی موارد به‌صورت سیل‌آسا خلاصه شده و نه تنها جبران کم‌بارشی را نمی‌کند بلکه بیشتر به زیرساخت‌ها خسارت وارد می‌کند.

پُربارش‌ترین نقطه کشور نیز «رامسر ـ صفارود» در استان مازندران است که با ثبت بارش 900 میلیمتر بارش در سه ماهه پاییز امسال، یک رکورد کم‌نظیر در میزان بارش‌ها به نام خود اختصاص داده  است .

13 و 14 مهر ماه امسال در یک شبانه‌روز بیش از 300 میلی‌متر بارندگی داشتیم که این میزان بارندگی برابر با بارش چند سال برخی از استان‌های کشور است .

نکته مهم اینکه این میزان بارش‌های سیل‌آسا در آمار موجب می‌شود که شاهد افزایش چند درصدی بارش در استان را شاهد باشیم ولی باید کم‌بارشی و افت بارش طی ماه‌های آبان و آذر موضوعی ملموس است که مردم به‌ویژه کشاورزان مازندران را نگران کرده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: براساس داده‌های ثبت شده 15 ایستگاه هواشناسی همدیدی استان (9 ایستگاه جلگه‌ای و 6 ایستگاه کوهستانی) مقدار بارش دریافتی استان در آذرماه سال جاری حدود 68 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه دوره آماری (83 میلی‌متر)، حدود 19 درصد کاهش داشته است.

سیدمحمدرضا رضوی افزود: دامنه بارندگی نقطه‌ای استان در بین  این 15 ایستگاه در آذرماه امسال بین 25 تا 219 میلی‌‏متر در کجور و رامسر متغیر بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین مقدار بارش آذر ماه امسال در مقایشه با مدت مشابه سال گذشته  (حدود 58 میلی‌متر)، حدود 17 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: نکته قابل توجه در مورد بارش آذر1397 در مقایسه با مشابه دوره آماری این است که به غیر از ایستگاه‌های همدیدی رامسر، آمل، بلده و گلوگاه در سایر ایستگاه‌های همدیدی استان شاهد کاهش بارندگی بین حدود 18 (کجور) تا 58 (کیاسر) درصد بوده‌ایم.

این مسؤول تصریح کرد: از لحاظ مکانی مقدار کاهش بارش آذرماه امسال در مقایسه با مشابه دوره آماری در مناطق کوهستانی استان حدود 19 درصد بیشتر از مناطق جلگه‌ای بوده به‏‌طوری‌که در مناطق جلگه‌ای حدود 13 و در مناطق کوهستانی حدود 32 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

رضوی اظهار کرد: براساس داده‌های ثبت شده این  ایستگاه‌ها، متوسط مجموع بارش پاییز(3سه  ماهه نخست سال زراعی جاری) استان حدود 293 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه دوره آماری(271 میلی‌متر) حدود 8 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این شرایط در مناطق جلگه‌ای با افزایش حدود 10 درصد و در مناطق کوهستانی با کاهش حدود یک درصدی مواجه بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه متوسط بارش مناطق جلگه‌ای و کوهستانی در پائیز سال جاری به‌ترتیب 398 و 135 میلی‌متر ثبت شده است، گفت: بیشترین افزایش و کاهش بارش پائیز سال جاری در مقایسه با مشابه دوره آماری در بین ایستگاه‌های هواشناسی به‌ترتیب متعلق به گلوگاه با حدود 63 درصد افزایش و امیرآباد با حدود 42 درصد کاهش بوده است.

رضوی یادآور شد: همچنین رامسر با حدود 867 میلی‌متر پُربارش‌ترین و بلده با 85 میلی‌متر کم بارش‌ترین ایستگاه هواشناسی در این بازه زمانی بوده‌اند.

وی بیان کرد: مجموع بارش 9 ماهه امسال (از اول فروردین1397 تا پایان آذر ماه 1397) استان حدود 459 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه دوره آماری(500 میلی‌متر) حدود 8 درصد کاهش داشته که این شرایط در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی به‌ترتیب با حدود 11 و 1درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه متوسط بارش مناطق جلگه‌ای و کوهستانی در این مدت به‌ترتیب 548 و 325 میلی‌متر ثبت شده است، اظهار کرد: بیشترین افزایش و کاهش بارش در بازه زمانی فوق در بین ایستگاه‌های هواشناسی در مقایسه با مشابه دوره آماری به‌ترتیب در رامسر با حدود 24 درصد افزایش  و امیرآباد با حدود 46 درصد کاهش ثبت شده است.

این مسؤول افزود: همچنین رامسر با 1212 میلی‌متر پُربارش‌ترین و بلده با 221 میلی‌متر کم بارش‌ترین  ایستگاه هواشناسی در این بازه زمانی بوده‌اند.

رضوی گفت: بارش در سال جاری و همچنین سال زراعی جاری از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبوده است؛ به‌عنوان مثال حجم اصلی بارش پائیز امسال در مهر ماه رخ داده  که دارای افزایش 68 درصدی در مقایسه با مشابه بلند مدت بوده و از لحاظ مکانی نیز در ایستگاه‌های غرب استان بین 100 تا 235 درصد افزایش داشته ولی این افزایش در مرکز و شرق استان بین 20 تا 77 درصد بوده و حتی در برخی از مناطق شرق استان مثل ایستگاه  امیرآباد با کاهش حدود 9 درصدی مواجه بوده است.

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش