پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

تهديد مزرهاي آبي ايران توسط امارات

اين روزها شاهد گستاخي مقامات اماراتي نسبت به سفر رئيس جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي هستيم، اين درحالي است برخی منابع خبری پيش از اين از مورد استفاده قرار گرفتن خاک ایران در ساخت جزایر مصنوعی امارات خبر می دهند. امارات متحده عربی در حال حاضر بخش کوچکی از سواحل خلیج فارس را که حدود 60 کیلومتر است در اختیار دارد و در مقابل ایران دارنده یک هزار و 880 کیلومتر از سواحل این دریا است. سلطان بن سلیم، مدیر پروژه جزایر مصنوعی می‌گوید با اتمام پروژه‌ جزاير مصنوعي سواحل امارات از 60 کیلومتر به یک هزار و 200 کیلومتر افزایش می‌یابد که به این ترتیب به نظر می رسد که کشور امارات در پی وسعت بخشیدن به خاک خود است.
عدم واكنش مناسب دستگاه ديپلماسي ايران در برابر گستاخي هاي اماراتي ها ظن اين موضوع را افزايش مي دهد كه در سال‌های آینده آنان بر اساس قاعده تعیین مرز آبی دو کشور از خط ساحلی که بر اساس آن «آب‌های تحت حاکمیت» 12 مایل و «آب‌های تحت صلاحیت» 200 مایل از مرز خاکی هر کشور فاصله دارد، نسبت به گسترش مرز آبی خود با دیگر کشور‌ها ادعا‌هایی را مطرح کند و برای کشور‌های همسایه از جمله ایران مشکل‌ساز شود.

هشدار جدی به امارات
سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران چندي پيش در چهارمین کنگره ملی جغرافیایی سیاسی و ژئوپلتیک در تالار امام علی (ع) دانشگاه تربیت مدرس ضمن هشدار جدی به امارات از طرح آنها براي ساخت جزاير مصنوعي و جابجايي مرزهاي آبي شان خبر داد.
دستيار عالي مقام معظم رهبري در امور نظامي در ادامه به سناریوی امارات اشاره و یادآور شد: امارات عربی متحده در نظر دارد با احداث این جزایر تغییر مرزهای دریایی را از نظرحقوقی پی گیری کند و در این راه از حمایت های قدرت های فرامنطقه ای نیز بهره برد.
اين فرمانده نظامي در ادامه با بیان اینکه امارات عربی متحده با طولانی کردن سواحل خود در صدد بین المللی کردن اختلافات خود با ایران بر سر جزایر سه گانه ایران در ابعاد بین المللی است گفت: بهترین و سریع ترین راه مقابله این است که بر مسائل زیست محیطی و اکوسیستم منطقه خلیج فارس تاکید کنیم چون احداث این جزایر اکوسیستم منطقه را به خطر می اندازد.
منوچهر متکی نيز در زمان تصدي اش در وزارت خارجه مسئله محیط زیست را یکی از نگرانی‌های منطقه خلیج فارس برشمرده و در این باره تاكيد كرده بود كه منطقه خلیج فارس به دلیل داشتن منابع انرژی و ترافیک حمل و نقل و تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.
وزیر سابق خارجه در ادامه از احداث جزایر مصنوعی در خلیج فارس انتقاد کرده و گفته بود كه احداث جزایر مصنوعی تبعات زیست - محیطی فراوانی برای منطقه خلیج فارس به دنبال دارد و موجب کندی گردش آب خلیج فارس می‌شود.
وی تاکید کرد: بر اساس محاسبات علمی فاصله گردش آب در حوزه خلیج فارس از بدو ورود تا خروج و آمدن آب جدید به خلیج فارس به بیش 20 درصد افزایش یافته است و در صورت ادامه این روند خلیج فارس ممکن است به یک باتلاق تبدیل شود بنابراین باید با دقت بیشتری به موضوع ایجاد جزایر مصنوعی نگریسته شود.

جهت مشاهده کامل این مطلب ابتدا باید عضو شوید
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش