close
دانلود فیلم

پشتیبانی

جغرافیا شهری و روستایی - 5
loading...

اقلیم شناسی سینوپتیک

جغرافیا شهری و روستایی

آخرین ارسال های انجمن

همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوارفراهم است

r3394 بازدید : 620 سه شنبه 9 اسفند 1390 نظرات ()

مقدمه

نقش مردم و به ویژه نویسندگان اجتماعی و فرهنگی دراستان شدن سبزوار

فواید استان شدن سبزوار برای خود این شهر

فواید مرکز استان شدن سبزوار برای سایر شهرها

آمادگی سبزوار برای استان شدن



مقدمه :

مسأله ی تقسیم استان خراسان رضوی به چند استان کوچکتر چندین سال است تب و تاب و حساسیت های فراوانی را بین مردم و مسئولین استان ایجاد کرده است. در این میان به خصوص در شهرهای بزرگتری مانند سبزوار ، نیشابور و تربت حیدریه که خود را کاندیداهای مرکزیت استان های جدید می دانند، همیشه بحث های داغتری شکل می گیرد.

هرچند این موضوع درسال 83 با تقسیم خراسان به سه استان به مرکزیت شهرهای بجنورد ، مشهد و بیرجند و بسته شدن موقتی پرونده ی تقسیمات کشوری درآن مقطع برای مدتی از صدر خبرها پایین آمد و کمتر توجه اقشار مختلف مردم را به خود جلب کرد اما هرگز برای همیشه به دست فراموشی سپرده نشد چرا که مردم شهرهایی مانند سبزوار به خاطر جمعیت و وسعت زیاد ، مجاورت با مناطق کویری ، پیشینه ی غنی و پرافتخار تاریخی و موقعیت دانشگاهی ، فرهنگی و سیاسی خاص ونیز محرومیت های طولانی مدت از برخی از حقوق انکارناپذیر خود به خاطر تمرکز گرایی مدیران مشهدی وتوجه زیادشان به مرکزاستان همواره مرکز استان شدن سبزوار را جزء یکی از مهمترین مطالبات خود دانسته اند.

این آروزی دیرینه ی سبزواری ها اخیراً به شدت تقویت شده است . چرا که بسیاری از افراد ارتقاء سریع سه بخش جوین ، جغتای وخوشاب به شهرستان را گامی مهم برای کسب سایر شایستگی های لازم برای سبزوار می دانند تا به مرکز استان ارتقاء یابد . خصوصاً اینکه براساس اخبار منتشر شده از منابع معتبرارتقاء بخش های دیگر سبزوار نیز توسط نمایندگان این شهرستان درحال پیگیری است.البته آقایان نماینده ، فرماندار و سایر مسئولین شهرستان فعلاً ترجیح داده اند در این مورد سکوت اختیار کنند. اما خصوصاً با رفتاری که درسه سال گذشته از دو نماینده ی فعلی شهرستان شناخته ایم بعید نیست اگربگوییم به صورتی پنهانی برای جلوگیری از ایجاد فضای تنش ، درحال پیگیری این آرزوی دیرینه ی مردم سبزوار هستند .

سیزوار کانون ارتباطی و مواصلاتی شمال شرق ایران

r3394 بازدید : 603 دوشنبه 8 اسفند 1390 نظرات ()
موضوع: سیزوار کانون ارتباطی و مواصلاتی شمال شرق ایران


سبزوار

از گذشته تا به امروز یکی از عوامل پایه گذاری و توسعه سکونتگاههای انسانی به خصوص در محدوده داخلی فلات ایران قرارگیری شهرها و روستاهادر مسیر کانال های ارتباطی بوده است . بانگاهی گذرابه تاریخ گذشته این سرزمین متوجه این نکته می شویم که اکثر شهرهای کهن ایران در مسیر جاده ارتباطی به خصوص جاده ابریشم قرار داشته است،شهرهایی همچون قزوین ،تهران ،سمنان ،دامغان،سبزوار،نیشابور،توس و... در بعضی موارد عامل راه به عنوان عامل اصلی ایجادشهر و توسعه آن مطرح بوده است.

امروز نیز با گسترش علوم و فنون و وسایل نقلیه مدرن نه تنها از اهمیت راه ومسیرهای ارتباطی کاسته نشده است بلکه روزبروز بر نقش آن افزوده می شود ، قول معروفی در این موردهست که می گوید راه امکانات می آورد و محرومیت را می برد.

شهر سبزوارن یز درشرق ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و ارتباطی جایگاه ویژه ای دارد که به جرأت می توان گفت هیچ شهری در نیمه شرقی ایران از این جایگاه مرکزیت و تقاطع ارتباطی استراتژیکی برخوردار نیست .

بانگاهی گذرا به نقشه راههای ارتباطی در نیمه شرقی به خصوص شمال شرق ایران متوجه این موضوع می شویم که تمام راهها از شمال،جنوب ،شرق وغرب وشمال شرقی که عمدتا جزء مهمترین راههای ایران در سطح ملی و حتی بین المللی محسوب می شود به سبزوار منتهی می شود واز آن عبور می کنند: بزرگراه سبزوار - تهران و سبزوار- مشهد ، جاده ترانزیتی آسیانه میانه محورسبزوار - خوشاب - باجگیران ، محورسبزوار - جنوب خراسان - سیستان وبلوچستان ، محورسبزوار - جوین - شمال که تمام محورهای فوق از اهمیت بین المللی برخوردار بوده ونقش مهمی در توسعه و پیشرفت این شهرستان در سطح منطقه ای و ملی داشته است .علاوه بر محورهای فوق ، محور سبزوار - ششتمد ، سبزوار - رود آب و سبزوار - طبس ، نیز دارای اهمیت قابل ملاحظه ای در سطح محلی وتوسعه روستاها ومناطق همجوار می باشد .

حجم ترانزیت کالا ومسافر در این محورها خود گویای این واقعیت است که سبزوار در نقطه ثقل محورهای ارتباطی به همراه حجم عظیمی از ارتباطات وامکانات واقع شده است .

وجود فرودگاه بین المللی باعث شده است امکانات ارتباطی سبزوار در سطح منطقه و ملی و حتی بین المللی از رتبه بسیار ممتازی برخوردار باشد، مزیتی که حتی بعضی از مراکز استانها از داشتن آن محروم هستند.

در صورت اجرای پروژه واتصال سبزوار به راه آهن اصلی تهران - مشهد در آینده نزدیک ، وبرقی شدن این خط دیگر سبزوار در زمینه ریلی کمبودی نخواهد داشت .

از آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت موقعیت ویژه جغرافیایی سبزوار باعث شده این شهر از هر طرف به وسیله راه های ارتباطی مهم و درجه یک در دسترس بوده که این امر خود به گسترش حوزه نفوذ اقتصادی ، تجاری و فرهنگی شهر بسیار فراتر از آنچه حوزه نفوذ سیاسی و اداری نامیده شده و در تقسیمات کشوری در قالب شهرستان تعریف می کنند ، شده است. چناچه وجود بزرگترین مراکز بازاری و داد و ستد به ویژه در محصولات کشاورزی و دامی و مراکز آموزشی و قطب های دانشگاهی و درمانی دلایلی بر اثبات این ادعاست.

مرکزیتی که شهر سبزوار در غرب و جنوب غربی خراسان رضوی و شهرهای همجوار در استان سمنان و خراسان شمالی داراست بر کسی پوشیده نیست و این امر نیز با احداث کامل خط راه آهن سبزوار- داورزن - ششتمد - رود آب و سپس به شهرهای بردسکن و کاشمر ، احداث و تکمیل آزاد راه حرم تا حرم و بهره برداری کامل از فرودگاه بین المللی سبزوار نیز تقویت خواهد شد و این یعنی گامی بزرگ برای توسعه پایدار ، چیزی که تمام شهرهای منطقه حتی مراکز استان در حسرت داشتن آن هستند.

چند پیشنهاد :

o با توجه به این که بهره برداری کامل از فرودگاه بین المللی می تواند مورد استفاده تمام ساکنان غرب وجنوب غربی خراسان وحتی بخش های همجوار در شهرستان های استان سمنان قرار گیرد لذا توجه ویژه به این فرودگاه و برقراری پروازهای روزانه در سطح ملی و برقراری پروازهای بین المللی جهت انجام سفرهای زیارتی ، خصوصا حج وعتبات عالیات بسیار ضروری است وعلاوه برآن ایجاد گمرگ به منظور صادرات کالا بسیار مهم است.

o ادامه خط راه آهن از سبزوار به داورزن - ششتمد - رود آب و سپس به شهرهای بردسکن ، کاشمر و اتصال به راه آهن جنوب ، درصورت اجرای این پروژه به صورت کامل ، مسیر سبزوار با کوتاه ترین مسافت ، شرق کشور را به مرکز وشمال کشور متصل کرده و باعث صرفه جویی در هزینه و زمان و ارتقاء و توسعه بخش های محروم منطقه خواهد شد .

o احداث و تکمیل آزاد راه حرم تا حرم و عبور آن از سبزوار نقش بسیار مهمی در توسعه زیرساخت ها و امکانات درسطح منطقه خواهد داشت وعلاوه بر کاهش مسافت و زمان سفر باعث افزایش ضریب ایمنی وسهولت حمل ونقل و ارتباطات خواهد شد.

o با توجه به حجم بالای تردد در محورهای سبزوار -جوین (تا چهارراه بید وبرغمد) ،سبزوار - بردسکن (تا سه راهی ششتمد) ، سبزوار - خوشاب( تا سلطان آباد ) ، هرچه سریع تر دو بانده کردن این محورها در اولویت کار قرار می گیرد.

o باتوجه به حوضه گسترده جغرافیای سبزوار و حجم وسیع حمل ونقل و ارتباطات جاده ای وجود چندین محور با اهمیت بین المللی و ملی برای نگه داری ، ترمیم و توسعه آنها بودجه ای جداگانه و اختصاصی تعلق یابد چنانکه اوضاع نامطلوب اکثر محورهای مهم ارتباطی شهرستان خود مؤید این نظر می باشد .

o توجه ویژه مسؤلان کشوری واستانی به احداث امکانات و تجهیزات جاده ای مانند: پارکینگ ها ، کمپ های زایر فضاهای سبز بین راهی ، راهدارخانه ها و.... رفع نقاط حادثه خیز، تأمین روشنایی و نصب علایم در تقاطع های جاده ای مانند چهارراه بید و برغمد، سه راهی ششتمد در محور بردسکن و ... روکش آسفالت تمام محورهای سبزوار، به طور کلی می توان گفت هیچ محورمنتهی به سبزواراز کیفیت مطلوب برخوردارنیست.محور نیشابور به سبزوار و محور شاهرود به سبزوار، سبزوار به جوین و سبزوار به سرولایت و سه راهی ششتمد تا شهر ششتمد از بی کیفیت ترین محورها نه تنها در سبزوار بلکه در کشور هستند.

حرف دل رانندگان ومسافران جاده : (برای اینکه بفهمیم وارد حوزه استحفاظی سبزوار شده ایم یا نه فقط کافی است به کیفیت جاده نگاه کنیم تا خراب شد وارد حوزه سبزوار شده ایم .)

به امید ایرانی آباد

نویسنده : رضاکارگر کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری

http://www.olomeajtemai.blogfa.com/cat-180.aspx

گروه علوم اجتماعی راهنمایی منطقه ششتمد سبزوار

تصاویری از باغهای معلق در شهرهای بزرگ جهان

محمدصالح گرامی بازدید : 788 چهارشنبه 28 دي 1390 نظرات ()

برفراز خیابانهای خاکستری و افسرده کننده شهرهای بزرگ جهان، باغهای زیبا بر فراز بام های خلوت و به دور از هیاهوی ساختمانهای مرتفع در حال رواج هستند.

این نقاط غیرمنتظره و رنگارنگ بهشتی آرامش را بر فراز بامهای شهرهای بزرگی در آمریکا، اروپا و ژاپن به وجود می آورند. از کاشت گلهای وحشی بر روی بام خانه ای در لندن گرفته تا پوششی از چمنهای تازه بر روی بام دفتر کاری در نیویورک، این باغهای مرتفع از پوششهای گیاهی مختلفی تشکیل شده اند.

بررسی نگرش مسئولین نسبت به جایگاه توسعه روستایی و چالشهای آن

محمدصالح گرامی بازدید : 557 شنبه 24 دي 1390 نظرات ()
بررسی نگرش مسئولین نسبت به جایگاه توسعه روستایی و  چالشهای آن

به حجم  299 کیلوبایت

در فرمت پی دی اف (pdf)

مقاله نقد کتاب طرح توسعه پایداری شهری +نمونه کتاب توسعه پایداری شهری

محمدصالح گرامی بازدید : 995 شنبه 24 دي 1390 نظرات ()
مقاله نقد کتاب طرح توسعه پایداری شهری

مقدمه:

توسعه پايدار شهري، موضوع هاي جلوگيري از آلودگي هاي محيط شهري و ناحيه اي، كاهش ظرفيت هاي توليد محيط محلي، ناحيه اي و ملي، حمايت از بازياف تها، عدم حمايت از توسع هي زيا نآور و از بين بردن شكاف ميان فقير و غني را مطرح مي كند. توسعه پايدار شهري به مثابه ديدگاهي راهبردي به نقش دولت در اين برنامه ريزي ها اهميت بسياري مي دهد و معتقد است دولت ها بايد از محيط زيست شهري حمايت همه-جانبه اي كنند. توسعه پايدار شهري، الگوي پايدار سكونت گاه ها، الگوي مؤثر حمل ونقل در زمينه ي مصرف سوخت و نيز شهر را در سلسله مراتب ناحيه ي شهري بررسي مي كند، زيرا ايجاد شهر را فقط براي لذت شهرنشينان مي داند. در هر حال، توسعه يعني رشد و گسترش همه ي شرايط و جنبه هاي مادي و معنوي زندگي اجتماعي و فرآيندي است در جهت بهبود بخشيدن به كيفيت زندگي افراد جامعه؛فرآيندي كه كوشش هاي مردم و دولت را در بهبود اوضاع اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي هر محل هماهنگ كند و مردم را براي مشاركت در پيشرفت ملي توانا سازد. همچنين در برآوردن احتياجات محسوس يك جامعه، امنيت ملي، آزادي فردي، مشاركت سياسي و برابري اجتماعي نقش داشته باشد.

آموزش روشهای جدول موازنه ای، تفکر ارزشی و بررسی اقدامات-اهداف

محمدصالح گرامی بازدید : 835 چهارشنبه 14 دي 1390 نظرات ()
به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا


در این پست به برخی از روشها و مدلهای کارکردی در جغرافیا به ویژه برنامه ریزی شهری اشاره می کنیم. این امر از طریق سه فایل آموزشی انجام خواهد شد. روش جدول موازنه ای، روش بررسی اقدامات و اهداف و روش تفکر ارزرشی سه روشی است که در قالب فایل آموزشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


هر سه فایل آموزشی زیر توسط دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مازندران تهیه شده است.


روش جدول موازنه برنامه ریزی


خلاصه این روش:


این روش کاربرد خاصی از روش بررسی نسبت هزینه به سودمندی اجتماعی است.ابتدا در سال 1956 توسط پروفسور لیچفیلد(Prof.N.Lichfield) برای استفاده در مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ای ارائه شد. دلیل ابداع این روش، ضعف روش SCBA در ملحوظ داشتن انصاف وبرابری از یک سو و عدم امکان تبدیل تمامی معیارهای کیفی به مقادیر کمی و پولی بوده است. لیچفیلد عقیده داشت که انصاف و برابری و عدالت اجتماعی باید در تکنیک های ارزیابی دخالت کنند.عدم وجود چنین دخالتهایی در روش  SCBA و نیز در نظر نگرفتن این حقیقت که پیشنهادات برنامه ریزیهای شهری و منطقه ای به دلیل سرمایه گذاریهای همزمان در بخشهای مختلف که شامل ارزیابی گروههای زیادتر با تعداد عوامل غیرقابل سنجش بیشتری را دربرمی گیرند، و نیز سوالهایی چون "منظور واقعی از بررسی نسبت هزینه به سودمندی " چیست؟ آیا پیشنهادهای برنامه ریزی براساس "ارزش پولی" است؟ و مشخصاً ارزشهای چه کسانی و پول چه کسی؟ این موارد لیچفیلد را برآن داشت تا نظریه خود را تحت عنوان جدول موازنه برنامه ریزی به عنوان یکی از تکنیکهای ارزشیابی طرح بنیانگذاری کند. لیچفیلد این روش را برای ارزشیابی برنامه های مختلف توسعه پیشنهاد کرد. در PBS پیوندها با تئوری اقتصاد رفاه درآمیخته است. این روش به تحلیل گران این فرصت را می دهد که اقلام هزینه و سودمندی را در مورد تک تک گروههایی که اثرات برنامه ریزی را لمس می کنند معین کرده و داده ها ( ضررها) و یافته های نهایی آنان را شناسایی کنند. در این روش پروژههایی که از نظر زمانی و مکانی به هم مربوط هستندمورد بررسی قرار می گیرند.


منبع : بانک اشتراک گذاری جغرافیا

کندوان روستایی در دل کوهها

محمدصالح گرامی بازدید : 816 سه شنبه 13 دي 1390 نظرات ()
کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند. کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده است. کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. پرفسور «دیوید رول» باستان‌شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه فرود آدم _ یکجانشینی بشر غار نشین و زندگی اجتماعی انسان‌ها قرار داده است.
Kandovan_Village کندوان روستایی در دل کوهها



چکیده کتاب مبانی برنامه ریزی شهری

fahime بازدید : 1279 دوشنبه 12 دي 1390 نظرات ()
سلام بر همه دوستان محترم..............!امیدوارم که اوضاع بر وفق مرادتون باشه ..............!
این کتاب(مبانی برنامه ریزی شهری)نوشته دکتر شیعه یکی از منابع اصلی کنکو ارشد برنامه ریزی شهری است که به صورت چکیده در اختیار شما جغرافی دانان وهمکاران محترم گذاشته شده است.......!
باارزوی انکه این چکیده بتواند در موفیت شما سهمی هرچندکوچک داشته باشد وبر بار عملی شما دوستان بیفزاید
فهیمه
این کتاب شامل سرفصل های زیر است
.1بخش یک:مفهوم شهروشهرسازی
.2بخش دوم:تحولات شهرنشینی
.3بخش سوم:تحولات شهرسازی
.4بخش چهارم:برنامه ریزی وانواع آن
.5بخش پنجم:روش مطالعه وضع موجود
.6بخش ششم:ارایه طرح هاوراه حل ها
.7بخش هفتم:الگوی برنامه ریزی وجایگزینی نیازمندی های شهری
.8بخش هشتم:ضوابط توسعه زمین وتاسیسات زیر بنایی
.9بخش نهم:تاثیرعومل اجتماعی واقتصادی وطبیعی درطرح های شهرسازی
.10بخش دهم:نواحی مسکونی

شهر و مفاهیم شهری

محمدصالح گرامی بازدید : 903 سه شنبه 6 دي 1390 نظرات ()

شهر, مكان زندگي و معيشت شهري و جايي است كه در آن پديده‌هاي ساخته دست انسان بر محيط طبيعي غلبه دارد.

بر اساس سرشماري‌هاي هندوستان, جايي شهر محسوب مي‌شود كه بيش از پنج هزار نفر جمعيت داشته باشد و بيش از 75 درصد از جمعيت آن به فعاليت‌هاي غيركشاورزي اشتغال داشته باشند و تراكم آن نيز بيش از هزار نفر در هر كيلومتر مربع باشد. البته در اين مورد استثناهايي نيز وجود دارد.

اگرچه مفهوم شهر واقعیتی به پهنای تاریخ شهرنشینی بشری دارد اما بالذات هیچ گاه در پس این مفهوم تاریخی به پهنای عمر بشر نهفته نیست،

چراکه شهر از آن زمان که متعلق شناسایی بشر شد همواره به عنوان یک مفهوم و از همه مهم تر یک مساله برای انسان و در زندگی انسان رخ نمایان کرد. شهر و شهرنشینی همیشه به عنوان مساله یی بود که آدمی آرزویش را داشت تا آن گونه که می خواهد از آن بهره ببرد، در آن زندگی کند و آن را طبق خواسته ها و رویا های درونی اش بسازد و بنا کند. اما این صورت مساله است.

انسان شهرنشین همیشه با مشکلات و معضلات جدی در راه شهرنشینی خود مواجه بوده و در هر دوره سعی داشته و دارد بر این مشکلات چیره شود و بتواند یک شهر آمالی را برای حیات خود به وجود آورده و در راه توسعه آن بکشود.

پرداختن به این مفاهیم رویکردی در مطالعات شهری و شهرنشینی ایجاد کرد که ذاتاً اساسی فلسفی به خود گرفت و همواره پرداختن به این مسائل معرفت هایی را ایجاد کرد که به واقع شهر چیست و زندگی در شهر چه خصوصیت ها و معیارهایی را باید داشته باشد و از آن مهم تر تقابل فرد به مثابه یک عنصر شهری با شهر به معنای وسیع کلمه چیست.

روستا در ایران

محمدصالح گرامی بازدید : 840 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()

به طور کلی آبادیهای کشور ما از چند دیدگاه قابل بررسی است که از آن جمله به موارد زیر اشاره می شود .

- روستاها از نظر تعداد جمعیت ، تفاوت های فاحشی با هم دارند ، به نحوی که در بعضی از آنها بین 2000 تا 5000 نفر و در تعداد زیادی از آنها تا حدی کمتر از 500 نفر و به طور عمده کمتر از 250 نفر ساکن وجود دارد .

- شمار زیادی از روستاهای کشور ما از نظر موقعیت مکانی , شرایط استقرار و پراکندگی با یکدیگر متفاوت است . بسیاری از آنها در جوار هم و بعضی در فاصله ای دور از هم قرار گرفته است . بسیاری از آنها در مسیر راههای ارتباطی و خیل دیگری اصولا راه ارتباطی ندارد . بعضی از آنها در نواحی دشتی و برخی دیگر در نواحی کویری یا کوهستانی قرار دارد .

- از نظر شرایط آب و هوایی و خصوصیات طبیعی نیز روستاها با یکدیگر متفاوت اند . گروههای عمده ای در جوار منابع آب و برخی با کمبود آن روبرو می باشد .

- روستاها و بویژه آنهایی که دارای جمعیت کمتر از 500 نفر می باشند ، از نظر امکانات دارای کمبودهایی می باشند .

- بیشتر روستائیان به صورت سنتی و به دور از پیشرفتهای فنی کشاورزی و دامداری به کار خود ادامه می دهند . از این رو منابع مالی و معیشتی و سطوح درآمدی کافی در اختیار ندارند . این خود از جمله مهمترین عوامل مهاجر برانگیز روستایی می باشد

شهروشهرنشيني در جهان اسلام

محمدصالح گرامی بازدید : 705 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()
چکیده مقاله :
شهر و شهر نشيني در جهان اسلام خاورميانه از دوره اسلامي يعني از زمان فتوحات اعراب در قرن 7 ميلادي فراتر نمي رود.اعراب درست در آن زمان كه شهر گرايي متعاقب سرنگئني امپراطوري روم غربي عصر مشهور به قرون تاريك را از سر گرم احداث شهر هاي جديد و بازسازي شهر هاي رومي قديم در مصر و كشورهاي واقع در كرانه شرقي مديترانه و شهرهاي ساساني بودند جهان بيني اسلامي برا تحقق آرمان هايش به شهر احتياج دارد و اين امر در تغيير و تحول و توسعه آن موثر واقع مي شود بعد از اسلام از زندگي سياسي دولت شهر هاي يوناني و رومي در ان خبر نيست امتيازات طبقاتي دوران ساساني به هم ريخته و مهمتر اينكه شهر هاي اسلامي نسبت به منطقه پيرامونش امتيازات خاصي را دارا نيستند با ورود اسلام كه قدرت سياسي شهر تغيير كرد و سلسله مراتب اجتماعي هم فرو ريخت كه اين امر باعث شد كه ديوارهاي شارستان از بين برود و باعث پيوند شهر با منطقه پيرامون شد كه شهرهاي اسلامي تفاوتي بين شهر و ده قائل نيستند و شهروند شهرها دوره اسلامي فرمان بردار احكام اسلامي امام خليفه يا نمايندگان او هستند در واقع شهرهاي قبل از دوره اسلامي مثل شهراهي ساساني محل استقرار چهار طبقه مشخص و ممتاز اجتماعي بودند كه عمدتا در شهر ساكن بودند و در مقابله با منطقه پيراموني مفهوم پيدا مي كند در واقع شهر در دوره اسلامي كه به علت داشتن بازار كه عنصر سياسي پادگان يا قرارگاه سپاه عنصر نظامي و مهمتر از همه كاركرد مذهبي و زلارتي عنصر فرهنگي كه نوعي ارتباط بين فضاي پيراموني و روستاهاي اطراف بود كه از جهان بيني اسلامي نشات مي گرفت. ( نظريان- اصغر- جغرافياي شهري ايران- چاپ ششم آبان1383- پيام نور) شهرهاي قديمي: با ورود اسلام و تغير در ساختار اجتماعي رنگ و بوي اسلامي به خود مي گيرد و از تحول و دگرگوني و گسترش طبيعي برخوردار مي شود و با تغيير در ساختار كالبدي شكل تازه اي به خود مي گيرد آتشكده ها.ويران و به جاي آن مساجد جامع بنا گرديد.و كهندژ ويران و ديوارهاي ان به انضمام ديوارهاي شارستان فروريخت و باعث ابادان شدن حومه يا به اصطلاح جديد(ربض)گرديد.ساير اركان شهر دگرگون شد و بازار با نظمي تازه و با اصول و روابطي نو شروع به فعاليت كرد و گرداگرد بازار محلات شهري شكل گرفتتند كه قلب خواستگاه قومي نژادي قبيله اي و مذهبي داشت و هر كدام با مسجد و بازارچه و مدرسه و حمام و عوامل ديگر مخصوص به خود استقرار يافت. ( نظريان- اصغر- جغرافياي شهري ايران- چاپ ششم آبان1383- پيام نور) شهرهاي نوبنياد: نخستين شهرهايي كه پس از اسلام احداث شدند اردوگاه هايي بود كه براي استقرار سپاهيان مسلمان و مهاجرين تاسيس شده بود كوفه و بصره از اين شهرها بود كه در دهه دوم هجري ساخته شدند تعدادي از اين شهرها در كنار شهر هاي قديمي قلاغ-نقاط استراتژيك و يا در جوار اماكن متبركه در راستاي اهداف اسلامي بنا شد از ديگر شهرهاي نو بنياد بغداد كه مركز روحاني و سياسي خلفاي عباسي بود و سامره و دسته ديگر شهرهاي جديد دوره اسلامي شهرهايي بودند كه مردم در كنار شهادت گاه ها مزار امامان بنا مي كردند مثل مشهد قم كربلاو...ودر واقع آغاز رونق شهر نشيني در امپراطوري اسلامي را مي توان به قرن 3هجري و به نوعي تا قرن 6هجري دانست كه شهرهاي بزرگ با جمعيتي حدود 100هزار نفر و بيشتر نيز بود

حومه هاي شهري

محمدصالح گرامی بازدید : 758 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()

موضوع تحقيق: حومه هاي شهري

محقق: ريحانه شاهمرادي لطف آباد

دانشجوي کارشناسي جغرافيا (برنامه ريزي روستايي)

تعريف و فرآيند شکل گيري حومه :

از لحاظ جغرافيايي، حومه يک مکان فيزيکي است در منظر جامعه شناختي، حومه جايگاه طبقه کارگر و خصوصاً مهاجرين مي باشد اگر  چه در آنجا کم و بيش شاهد آرسيتو گراسي، کارکنان، تکنسين هاي کادر متوسط و جوانان با طبقه اجتماعي خاص مي باشيم . طبق فرهنگ لغت اربانيسم، حومه يک قلعه و شهري شده در اطراف يک شهر است. واژه (Banl,eue) از دو قسمت Ban به معني ممنوعيت و lieue به معني مکان تشکيل شده است. حومه قبل از هر چيز يک تعريف اداري دارد و تحت نفوذ مرکز شهر است اما اين تعريف اداري گاه، مطابق با واقعيت نيست: يعني يک شهر مي تواند داراي قلمرو يا ضميمه اي کلي يا جزيي از حومه هاي خود باشد و يا حوزه اي که عمدتاً به منطقه مسکوني اختصاص مي يابد و در بيرون از شهر قرار دارد، حومه خوانده مي شود. پس يک حومه ممکن است به صورت روستا جلوه کند يا شهر را شامل شود. رشد پرشتاب شهر بر زايش حومه سبب است از نظر حقوقي، حومه قلمرو فراتر از حصار شهري را در بر مي گيرد در حاليکه وابسته به شهر است به نظر ماکسن دريو از ديدگاه جغرافيايي حومه نيز متأثر از شهر و متناسب با خواست شهريان است و بر اين اساس در فعاليت هاي کشاورزي حومه تأکيد بر کشت سبزي و صيفي جات مورد نياز است. در زايش حومه ها نقش توسعه خطوط آهن و اتومبيل به ويژه وسايل نقليه اختصاصي را نمي توان به دست کم گرفت، منتهي تأثيرگذاري آنها در زايش حومه ها و شکل پذيري ميدان جاذبه شهري به گونه همسان نيست چرا که علي رغم پيشرفت هاي اقتصادي و تکنيکي هنوز نمي توان اثر مورفولوژي زمين را در تعيين مسير خطوط آهن ناديده گرفت و بر اين اساس حومه هاي نوزادي که بر اثر توسعه خطوط آهن در نقشه جغرافيا ظاهر مي شوند تابع شبکه راه هاي آهني هستند که در گسترش خود کم و بيش از شرايط طبيعي تبعيت کرده و بر اين اساس در ميدان جاذبه شهري نيز ناهماهنگي هايي را به وجود آورده اند اما گسترش شبکه خطوط اتوبوسراني به ويژه وسايل ارتباطي اختصاصي در ناحيه شهري از انعطاف پذيري ويژه اي بهره مند است و به سادگي و با هزينه زيربنايي کم تر بر رشد و توسعه راه ها و ساخت حومه ها در پيرامون ما در شهرها کمک مي کند و بر ايجاد منطقه شهري هماهنگ با ميدان مغناطيسي يکنواخت و يکدست موجب مي شود.

ترافیک شهری

محمدصالح گرامی بازدید : 840 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()
نیاز به حمل و نقل ، به تاریخ تمدن بر می گردد . اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل ، گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر ، در جنگل ها ساخته شدند . و نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و بهتر گردیدند . با اختراع چرخ و استفاده ازآن راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه های اولیه به واسطه رومیها ساخته شد . تا قرن هفده و هجده روشهای راه سازی رومیان دربسیاری ازکشورها و به ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت.اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله توسعه یافت . این افراد روشهای سنتی راه را بهبود بخشیدند

در سال 1885م با اختراع موتور درون سوز بنزینی به وسیله Dimler و Benz ، چهره کلی حمل و نقل دگرگون گردید . در سالهای 1930 تا 1940 ، طرح هندسی و سازه ای راه  اهمیت ویژه ای یافت و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت و مهندسی راه به عنوان یکی از مواد درسی در دانشگاهها مطرح گردید .با رشد سریع شهرها و ترافیک در جاده ها و همچنین افزایش سرعت ، مسئله تراکم و تصادفات مطرح گردید . بدین ترتیب مسائل ترافیک و جاده ها ، با همه پیچیدگی های آن مورد توجه واقع شدند . این مسائل شامل ارتباط داخلی طبیعت شهر و قوانین فیزیکی زمان ، فاصله و حرکت می گردیدند . بنا براین موضوع جدید مهندسی ترافیک به وجود آمد ، که بر مطالعه و اصلاح عملکرد ترافیک در شبکه جاده ها ، تقاطع ها و پایانه ها تاکید دارد .

" چگونگي استفاده از عكس هاي هوايي و تصاوير ماهواره اي در برنامه ريزي هاي شهري "

محمدصالح گرامی بازدید : 907 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()

" چگونگي استفاده از عكس هاي هوايي و تصاوير ماهواره اي در برنامه ريزي هاي شهري "

مقدمه :

آنچه كه امروزه در علوم زمين مطرح است توجه به جنبه كاربردي آن است . افزايش سريع جمعيت و محدوديت منابع غذايي و معدني ، چنان مشكلاتي را براي انسان به وجود آورده است كه امر برنامه ريزي به عنوان يك ضرورت براي همه كشورها تلقي مي شود . تخليه روستاها ، گسترش شهرها ، و گرايش به زندگي شهر نشيني با توجه به مسائل خاص خود به ويژه در كشورهاي جهان سوم از چنان پيچيدگي هايي برخوردار است كه بي توجهي به آن بر مشكلات اقتصادي ، اجتماعي آنان خواهد افزود ، از اين جهت براي دستيابي به يك روند توسعه متعادل ، مطالعات و پژوهش هاي جغرافيايي هم مي تواند راهگشا باشد .

در اين مطالعات حتي الامكان بايد از ابزار موجود و مطمئن بهره گرفت . نقشه ها و عكس هاي هوايي از جمله ابزار قدرتمندي هستند كه جغرافيدانان و برنامه ريزان شهري را در انجام تحقيقاتشان ياري مي دهند و كاربرد عكسهاي هوايي در شناسايي وضع موجود مناطق جغرافيايي و چشم اندازهاي ساخته دست انسان و بهره گيري از امكانات لازم بر كسي پوشيده نيست . مهمترين مراكز تجمع انساني شهرها هستند .

 شهر جايي است كه مركز كليه فعاليت هاي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي است و اغلب ساكنين آن از طريق اشتغال در فعاليت هاي صنعتي و يا خدماتي امرار معاش مي كنند ، گرچه قسمت عمده شهرها را مناطق مسكوني تشكيل مي دهد ، اما بخش هاي ديگري چون خدمات و فضاي سبز نيز در آنها ديده مي شود . مناطق داخل شهر را از نظر نقش به بخش هاي مسكوني ، صنعتي ، خدماتي ، فضاي سبز و نظاير آن تقسيم مي كنند . تمامي اين عارضه هاي شهري و به عبارتي عارضه هاي مربوط به انسان با استفاده از معيارهاي مخصوص خود در روي عكس هاي هوايي شناسايي مي شوند و اطلاعات بسيار زيادي درباره موقعيت و اندازه هر كدام از پديده هاي شهري استخراج مي گردد كه به امر برنامه ريزي شهري كمك شاياني مي نمايد .

ساماندهی سکونتگاه های روستایی ( دهستان چهارباغ )

محمدصالح گرامی بازدید : 810 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()
چکیده مقاله :
چکیده: عدم وجود سلسله مراتبی کارا و منظم در راستای توزیع مناسب خدمات بین مراکز جمعیتی ( شهری و روستایی ) بر مبنای قابلیت ها، توان ها و نیازها منجر به عدم تعادل و تضادهای شدید فضایی بین این مراکز در کشور شده است. از این رو سازمان دهی مجدد و تعادل بخشیدن به فضاها امری ضروری به نظر می رسد. همسوی با روند عام حاکم بر سکونتگاههای روستایی در کشور ، در گستره محدوده مورد مطالعه نیز فقدان نظام انتظام یافته از سازمان فضایی سکونتگاه های روستایی مسئله اساسی به شمار می آید . از این رو برای حل یا تعدیل مسائل موجود ،کاهش نابرابریهای مکانی – فضایی و سازماندهی نظام فضایی اسکان در چهارچوب الگوی بهینه ومنبعث از ظرفیتها و واقعیتهای منطقه ای ، هدف و رسالت راهبردی این تحقیق به شمار می آید در این راستا برای به تصویر کشیدن مسائل و واقعیتها از روش شناسی توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر داده های رسمی و تکنیک پرسشنامه برای تکمیل شکافهای اطلاعاتی موجود استفاده شده است واقعیتها گویای آنست که به لحاظ محیطی منطقه مورد مطالعه که در یک دشت تقریبا صاف و هموار قرار گرفته و از آب و هوای مطبوع و محیطی روح نواز برخوردار می باشد همچنین از نظر اجتماعی و فرهنگی دارای جمعیتی پراکنده و نرخ رشد بالا در چند دهه اخیر و همچنین میزان زیاد مهاجرت به شهرهای پیرامونی بوده است نیز از بعد اقتصادی منطقه مورد مطالعه دارای اقتصاد کشاورزی می باشد که در مقایسه با دو بخش دیگر صنعت و خدمات شاغلین بیشتری را به خود اختصاص داده است . مهمتر از همه از دیدگاه کالبدی – فضایی نبود مراکز برتر و مکمل سکونتگاهی ، ضعف در شبکه ارتباطی و عدم پراکندگی فضایی مناسب از شبکه زیرساختها و تسهیلات پشتیبان حیات و فعالیت در میان روستاهای محدوده از جمله مهمترین مسائل است . (جاودان ، مجتبي ،1387) بنابراین مبتنی بر مسائل موجود و برای حل ، تعدیل مشکلات مبتلا به سازمان فضایی اسکان در گستره محدوده ، الگوی یکپارچه سازمان فضایی – کالبدی اسکان پیشنهاد شده است که مبتنی بر آن نظام سکونت از عناصر شاخص و کلیدی چون مرکزیت ، ارتباطات و پیوندهای چند سطحی ، خدماتت توزیعی و مکمل ، عملکردهای نقطه ای و فضایی و همپیوندی میان اجزاء در درون و بیرون حوزه برخوردار است .

امكان سنجي توسعه صنعت جهانگردي در شهرستان دشتستان

محمدصالح گرامی بازدید : 676 پنجشنبه 1 دي 1390 نظرات ()
چکیده مقاله :
رويكرد طرح بيانگر نحوه نگرش زاويه ديدي است كه از آن نگاه به توسعه گردشگري در يك منطقه نگريسته مي شود. عموماً رويكرد مطالعات گردشگري بر سه دسته مي باشند: رويكرد اقتصادي، اجتماعي – فرهنگي و رويكرد زيست محيطي علاوه بر اين رويكردها رويكرد چهارمي تحت عنوان رويكرد توسعه پايدار از حدود سالهاي دهه 1980 ظهور نموده است اساس اين رويكرد بر اين فرض استوار است كه توسعه گردشگري ضمن تحقق منافع اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي براي جامعه امروزي بايد اين منافع را براي آيندگان نيز حفظ نمايد. شهرستان دشتستان به عنوان بزرگترين شهرستان بوشهر با پتانسيل هاي زياد از لحاظ جذب گردشگر داراي تعداد بسياري آثار تاريخي- طبيعي بسيار، كمتر مورد توجه گردشگران واقع شده است. در اين مقاله سعي شده تا ضمن يك بررسي به نقاط قوت و ضعف منطقه از لحاظ جذب توريسم در جهت توسعه گردشگري پرداخته شود. در جهت رسيدن به توسعه اهداف ذيل را در فرآيند تحقق به كار مي بريم. • بهبود كيفيت زندگي جامعه ميزبان • حفظ كيفيت محيط زيست • تأمين تجارت كيفي براي گردشگران • حفظ يكپارچگي و انسجام فرهنگي و همبستگي بين جوامع

تهران برترین شهر جهان شد

محمدصالح گرامی بازدید : 669 سه شنبه 22 آذر 1390 نظرات ()
این جایزه به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره گیری از روش های مناسب نظیر سامانه BRT ، دوچرخه های عمومی و ... به تهران تعلق گرفته است .
در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت های جهان) ، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت .

 جایزه یکی از 10 شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در دهمین اجلاس متروپلیس در کشور برزیل به شهرداری تهران اعطا شد .

این جایزه به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره گیری از روش های مناسب نظیر سامانه BRT ، دوچرخه های عمومی و ... به تهران تعلق گرفته است .

براساس این گزارش به نقل از تهران سما، امروز و در چهارمین جشنواره نوآوری و پژوهش در حوزه مدیریت شهری و با حضور دکتر محمد باقر قالیباف و جمع زیادی از استادان دانشگاه از این جایزه جهانی و تقدیر بین المللی رونمایی شد.

شایان ذکر است برای دریافت این جایزه جهانی بین 162 کلان شهر دنیا رقابت بوده و داوران این جایزه هم شهرداران کلان شهرهای جهان هستند .

این جایزه که معتبرترین جایزه بین المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست هر سه سال یکبار به کلان شهرها اعطا می شود و در این دوره از سال 2009 تا 2011 بوده و ملاک ارزیابی سال 2010 بوده است .

به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن ، مونترال ، سئول ، تایپه ، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفته اند.

این گزارش می افزاید ، با اعطای این جایزه پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین کلان شهرها از حیث مدیریت شهری شناخته می شود .

پیش از این و در سال 2008 نیز شهردار تهران که ریاست مجمع شهرداران آسیایی را بر عهده دارد ؛ موفق شد در بین 820 شهردار جهان در جمع 8 شهردار برتر قرار گیرد.

همچنین سال گذشته هم جایزه اجلاس حمل و نقل پایدار در واشنگتن که با مشارکت سازمان ملل متحد و تشکل های تخصصی حوزه حمل و نقل برگزار شده بود به شهردار تهران تعلق گرفت و شهرداری تهران در زمره 5 شهر برتر جهان در این حوزه معرفی شد .

عجیب ترین کشور جهان+عکس

محمدصالح گرامی بازدید : 724 چهارشنبه 16 آذر 1390 نظرات ()

به محض رسیدن به فرودگاه بایستی تلفن همراه تان را تحویل دهید، هیچ شخصی با تلفن همراه دیده نمی شود. اما استفاده از لپ تاپ اشکالی ندارد،خبری از اینترنت نیست، تنها اینترانت وجود دارد. ویژگی شهرها، نبود ماشین است. همه پیاده مسیر را طی می کنند.

چندی پیش Artemy Lebedev، از فعالان طراحی وب، سفری به کره شمالی داشت. او عکس های بسیار جالبی در جریان سفرش به این کشور عجیب و غریب گرفته است؛ کشوری که حقیقتا از آن اطلاعات بسیار کمی در دسترس ذهن های کنجکاو است…

به محض رسیدن به فرودگاه بایستی تلفن همراه تان را تحویل دهید، هیچ سرویس رومینگی در دسترس نیست. هیچ شخصی با تلفن همراه دیده نمی شود. اما استفاده از لپ تاپ اشکالی ندارد، به نظر می رسد که کره شمالی ها از کارت هایی باخبر نیستند که توانایی تبدیل لپ تاپ به تلفن همراه را دارد.

خبری از اینترنت نیست، تنها اینترانت وجود دارد.

آمایش سرزمین چیست؟

محمدصالح گرامی بازدید : 1387 چهارشنبه 9 آذر 1390 نظرات ()
از مسائل مهم و کلیدی که در کنار برنامه‌ریزی‌های کلان و بخشی باید مستقلاً به آن پرداخت، «برنامه‌ریزی آمایش سرزمین» و «برنامه‌ریزی منطقه‌ای» است. برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، روند جامعی از برنامهریزی منطقه‌ای را ارائه می‌کند. این شکل از برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری برنامه‌ریزی منطقه‌ای در سطح یک کشور بهترین مکمل برای برنامه‌ریزی کلان و بخشی است. برنامه‌ریزی آمایش سرزمین چون با دیدی وسیع و همه‌جانبه به فضای ملی نگاه می‌کند، همة مناطق کشور را باحوصله و دقت و از جهات مختلف مورد مطالعه و شناسایی قرار می‌دهد. سپس بر اساس توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای هر منطقه باتوجه به یکنواختی و هماهنگی اثرات نتایج عملکردهای ملی آن‌ها در سطح ملی، نقش و مسئولیت خاصی را به هر منطقه محول می‌کند.
مهم‌ترین خصوصیات آمایش سرزمین، جامع‌نگری، دوراندیشی، کل‌گرایی، کیفیت‌گرایی و سازماندهی فضای کشور است. هدف آمایش سرزمین، توزیع بهینة جمعیت و فعالیت در سرزمین است، به‌گونه‌ای که هر منطقه متناسب با قابلیت‌ها، نیازها و موقعیت خود از طیف مناسبی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار باشد و جمعیتی متناسب با توان و ظرفیت اقتصادی خود بپذیرد. به عبارت دیگر، هدف کلی آمایش سرزمین عبارت است از سازماندهی فضا به‌منظور بهره‌وری مطلوب از سرزمین در چهارچوب منافع ملی.

تفسیر عکسهای هوایی(برای دانشجویان پیام نور)

محمدصالح گرامی بازدید : 1935 چهارشنبه 9 آذر 1390 نظرات ()
منظور از تفسير عکسهاي هوايي، شناسايي عوارض و تعيين حدود و استخراج ويژگيهاي آنها بر روي عکسهاي هوايي مي باشد.
   اندازه گيري ويژگيهاي هندسي عوارض مانند طول، مساحت و ارتفاع و همچنين شناخت خود عارضه و استنباط بعضي ويژگيهاي آن مانند رطوبت خاک، ناخالصيهاي درون آب، جنس سنگها، نوع محصولات کشاورزي، کيفيت ساختمانهاي شهري و غيره بسيار مهم مي باشد. مثلاً در ارزيابي توان کشاورزي يک منطقه دانستن بافت، رطوبت و حاصلخيزي خاک مزارع بسيار مهمتر از اندازه خود منطقه مي باشد. يا در بررسي شهرها علاوه بر اندازه ساختمانها و خيابانها، کيفيت آنها هم از نظر جنس مصالح بکار رفته شده، آرايش مکاني و شکل هر کدام در نظام کلي شهر، اهميت خاصي دارد. بنابراين متخصص عکسهاي هوايي بايستي اطلاعات کافي درباره اندازه گيري ابعاد، تشخيص نام و شناسايي ويژگيهاي عوارض روي عکسهاي هوايي کسب کند.
   قبل از شروع به شناسايي عوارض روي عکسهاي هوايي موارد زير را بايستي در نظر گرفت:
   1- باند عکسبرداري، عکسهاي هوايي معمولي بر اساس ميزان انعکاس عوارض تهيه مي شوند. مثلاً در باند آبي گياهان روشن تر از خاک اند ولي در باند قرمز خاک روشن تر از گياه ديده مي شود.
   2- مقياس عکس، بر روي اندازه عوارض تأثير مي گذارد. مثلاً ممکن است يک مدرسه در عکس با مقياس 1:20000 بصورت يک خانه معمولي ديده شود و براي تشخيص آن از منازل اطراف بايستي از عکسهاي 1:5000 استفاده کنيم.
   3- زمان عکسبرداري، شامل فصول و ساعت عکسبرداري مي شود. مثلاً براي تشخيص انواع گياهان در تابستان وبراي تشخيص رطوبت خاک در بهار عکسبرداري مي شود.

   براي شناسايي عارضه اي معين، بايستي از نشانه ها و يا معيارهايي استفاده کرد. به عبارت ديگر هر عارضه اي با توجه به ويژگيهايي خاص از ديگران شناخته مي شود.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • جغرافیا طبیعی
  • جغرافیا انسانی
  • دانلود ها
  • عمومی
  • طبقه بندی مطالب
  • جغرافیدانان بزرگ
  • مناطق
  • نرم افزار های جغرافیایی
  • مقالات جغرافیایی
  • زلزله
  • سایت اقلیم شناسی در اینستاگرام

    صفحه رسمی سایت اقلیم شناسی  در اینستاگرام...

    مارا دنبال کنید...

    www.instagram.com/cliimatology

    نحوه ارسال مطلب(کاربران سایت)

    علاقه مندان به ارسال مطالب خود در سایت تخصصی اقلیم شناسی ؛ نحوه ارسال مطلب در سایت اقلیم شناسی با نام خود شما؛ از طریق لینک زیر فایل آموزشی را دانلود نمایید:

    برنامه اندروید سایت اقلیم شناسی

    دانلود برنامه کاربردی سایت اقلیم شناسی برای گوشی های اندروید. جهت سهولت در دسترسی به سایت بران شدیم که نرم افزار اندرویدی تولید کنیم تا دوستان و همراهان سایت اقلیم شناسی هواره دسترسشی آسان به سایت داشته باشند.

    دانلود

    وب سایت جامع هوا و اقلیم
    <a href="http://parstools.com/">

    فید خوان rss reader